Sambutan 15Tahun PAS Kawasan Gombak

Sambutan 15Tahun PAS Kawasan Gombak

Tuesday, October 20, 2009

Dirgarhayu ke-19 Pemerintahan Nik Aziz

Catatan Sempena 19 Tahun Tok Guru Jadi MB

SYAHADAN bila saya memaklumkan dalam FB bahawa esok 21 Oktober genaplah 19 tahun Tok Guruku Nik Abdul Aziz Nik Mat menjadi Menteri Besar Kelantan ramai kawan FB yang mengambil peluang mengucapkan tahniah kepada Tok Guru kerana berjaya mentadbir Kelantan selama 19 tahun dan dalam tempoh itu berjaya pula melepas onak dan duri yang menghalang. Ramai yang berdoa agar Tok Guru sihat dan diberikan kekuatan oleh Allah s.a.w. untuk terus memimpin Kelantan Darul Naim.

Ada juga yang merasa sedih dan sayu kalau tiba-tiba Tok Guru sudah tidak menjadi MB lagi. Dalam pada itu ada juga yang menyata kebimbangan mengenai nasib Pas Kelantan selepas Tok Guru tidak ada lagi. Bagi mereka ini melihat roh dan kekuatan Pas sehingga berjaya memerintah Kelantan masuk penggal ke empat kerana keberkatan dan keromah Tok Guru.

Saya rasa semua orang memahami semua kata-kata ataupun ulasan berkenaan. Ulasan itu adalah mewakili kita secara individu. Tiap orang yang merasa kagum, hormat dan kasih dan menghayati keistimewaan Tok Guru akan merasai perasaan demikian. Bahkan perasaan berbagai-bagai lagi yang tidak terucap. Ini semua menunjukkan sayang dan kasih melimpahnya kepada beliau.

Seolah kita tidak sanggup dan sangat bimbang untuk melihat sesuatu yang buruk berlaku. Begitulah penerimaan umum ke atas seseorang pemimpin yang warak, baik dan tawaduk seperti Tok Guru. Sebab itu bukan saja orang Melayu Kelantan, Melayu luar juga mengasihi Tok Guru. Bukan itu saja orang Cina, India dan bangsa lain juga menyanjunginya. Tidak keterlaluan kalau dinyatakan kesemarakan sokongan umum kepada Pas sedikit sebanyak kerana mereka teruja dan terpesona dengan siasah Tok Guru.

Semua itu kerana kemuliaan Tok Guru. Kerana pendekatan dan kecaknaan kepada rakyat. Kerana pengorbanan dan cara hidupnya yang ringkas dan sangat merendah diri. Lihatlah Tok Guru dalam ketinggian mahkota hidup dan pujian itu beliau tetap juga berlembut, dan kadang kala masih mengakui kesilapan yang dilakukannya. Ada kalanya beliau seperti takut dengan segala pujian yang merupakan ujian Allah ke atasnya.

Justeru bagi orang yang menyanyanginya tidak ada cenderamata lain lagi untuk dihadiahkan kepadanya sebagai menyatakan terima kasih. Kerana budi, jasa yang dilakukan tidak terbalas dan tidak ada nilai untuk membalasnya.

www.mso.blogspo.com

No comments:

Post a Comment