Sambutan 15Tahun PAS Kawasan Gombak

Sambutan 15Tahun PAS Kawasan Gombak

Wednesday, August 19, 2009

Perutusan Ramadhan dan Salam Merdeka Ketua Pemuda PAS Gombak


Asslamualaikum W.B.T

Allah SWT berfirman dalam surah al-Baqarah ayat 183 maksudnya : Wahai orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa sepertimana umat-umat terdahulu mudah-mudahan kamu menjadi orang yang bertakwa.

Alhamdulillah lafaz syukur kita rafa’kan kepada Allah SWT di atas segala hidayah dan i’nayahnya dapat kita berada di ambang Ramadhan. Ana mendoakan agar Allah SWT mempersempatkan kita menemui dan menjalani ibadah di sepanjang Ramadhan hingga kepenghujungnya.

Dikesempatan ini saya mengambil peluang mengajak diri sendiri dan semua sahabat pemuda yang dikasihi Allah agar menanti kehadiran Ramadhan yang bakal kunjung ini dengan penuh rasa kerinduan. Seterusnya melepaskan kerinduan tersebut dengan amalan-amalan disepanjang bulan keampunan tersebut.

Menyedari suasana hari ini seolah-olah terdapat segelintir masyarakat tidak merasai apa-apa dengan kedatangan Ramadhan al-Mubarak ini. Sudah tentu menjadi suatu yang malang bagi kita para Abna’ al-Harakah memiliki sifat dan penyakit sedemikian.

Para Syabab yang beriman yang dikasihi Allah sekelian.

Bulan Ramadhan merupakan bulan tarbiyah dan bulan mendidik kita agar memiliki kekuatan ruhiyyah yang mantap.Bulan Ramadhan dikenali sebagai :

Syahrul al-Quran (Bulan al-Quran)

Berlakunya peristiwa Nuzul Quran seperti yang difirmankan oleh Allah dalam al-Quran yang bermaksud : Bulan Ramadhan yang diturunkan padanya al-Quran (al-Baqarah ayat 185) . Al-Quran sebagai penawar bagi orang beriman, juga penawar bagi para pemuda yang telah Allah kisahkan tentang generasi Rabbani yang memiliki keimanan yang kental kepada Allah dalam meneruskan perjuangan memartabatkan Islam. Kisah anak muda ashabul kahfi menjadi momentum tarbiyah jiwa para pemuda agar terus berjuang. Al-Quran menjadi as’daqal hadis ( sebenar-benar cerita ) guna untuk pembakar semangat serta teladan kepada kita.

Syahrul Ibadah (Bulan Ibadah)

Nabi SAW bersabda dalam hadis yang mahsyur yang bermaksud : Barangsiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan pengharapan nescaya Allah SWT akan mengampunkan segala dosa. Konsep ibadah tidak semestinya diperkecilkan skopnya hanya pada solat semata-mata. Akan tetapi ibadah ialah segala perkara yang kita buat kerana Allah dan bertepatan dengan syarak. Para pemuda kena menyahut seruan junjungan besar Nabi Muhammad SAW supaya menjadikan masa muda antara masa untuk dimaksimumkan semua peranan. Di usia muda kita inilah kita antara orang yang paling kuat berjuang. Di usia muda kita inilah kita orang yang paling kuat beribdah. Jangan jadikan usia muda kita ini langkahnya lebih lambat berbanding orang yang dah berumur dalam melaksanakan ibadah kepada Allah. Sahutlah seruan yang acap kali kita dengar ”Ruhban fil lail wa Fursan fi nahar” satu gelaran kepada generasi yang memaksimumkan usianya kepada pengabdian diri kepada Allah.

Syahrul Sadaqah (Bulan Sadaqah)

Jadikanlah diri kita antara orang yang suka memberi terutamanya dalam bulan Sadaqah ini. Tidak ada arahan supaya kita bagi seluruh harta kita kepada perjuangan ini. Tidak ada satu arahan pun meminta supaya kita tidak boleh berbelanja atau menabung untuk keperluan diri. Namun hakikat dalam sunnah perjuangan ini telah dilakarkan bagaimana sumbangan para sahabat mengatasi segalanya. Sumbangan mereka bukan hanya seluruh harta mereka bahkan jiwa mereka disumbangkan dalam membayar betapa mahalnya nilai syurga Allah SWT. Ini kesempatan untuk melipat kali gandakan pahala melalui sadaqah.

Syahrul Jihad ( Bulan Jihad )

Ramadhan mendidik orang yang beriman agar memiliki ruh jihad yang sebenar. Badar al-Kubra menyaksikan bulan ini antara proses pentarbiyahan jihadiyah yang berlaku di zaman Nabi SAW. Tiada alasan yang boleh diberikan untuk tidak menerima seruan Jihad dalam arena demokrasi ini untuk tidak turun pada Pilihanraya Kecil Permatang Pasir Semua pemuda diarahkan dalam merealisasikan Ramadhan sebagai bulan jihad ini untuk sama-sama menunaikan kewajiban tersebut.

Para Syabab Rahimakumullah,

Justeru, marilah sama-sama kita rebut peluang ini bagi meletakkan kita sebaris dengan golongan terdahulu yang telah tercatat sebagai generasi muttaqin. Jadikan peluang kita yang ada dalam bulan Ramadhan ini sebagai satu proses tarbiyah ke atas diri kita sendiri.

Ramadhan Karim,

Us Syarhan Humaizi Abdul Halim

Ketua Pemuda

Dewan Pemuda Pas Kawasan Gombak

No comments:

Post a Comment