Sambutan 15Tahun PAS Kawasan Gombak

Sambutan 15Tahun PAS Kawasan Gombak

Friday, February 27, 2009

Memahami Bahasa Orang Politik





“Saya melihat politik pada masakini telah mengalami perubahan dari feudal ke arah kematangan”, saya terus mencatit butir-butir isi penting yang disebutkan oleh panel yang pertama.

“Dulu, kefahaman masyarakat terhadap politik lebih singular ataupun tunggal, kini masyarakat sudah berpemikiran plural. Maksudnya, lingkaran sempadan itu telah hancur. Ianya bukanlah suatu kerosakan, tapi pembangunan tamadun demokrasi”, sambung ahli panel yang kedua sambil menghuraikan tentang corak pemikiran pelbagai kalangan bangsa Malaysia. Saya cuba menerobos ke lingkaran sempadan tersebut.

“Kita mestilah berfikiran secara critical constructive, bukannya critical destructive dengan berpandukan kepada politik hati nurani dan kematangan. Kita mesti tahu erti mewarisi perjuangan, bukannya mahu mewarisi kepimpinan”, kali ini saya mengukirkan senyuman mendengar hujah-hujah dari ahli panel ketiga apabila beliau menyebut perkataan “politik hati nurani”. Lengkap dengan mewarisi perjuangan lagi. Sangat dalam pengertiannya tu.

“Pembangunan ke arah kematangan”, ulas panelis keempat yang lebih banyak menerangkan mengenai teori pembangunan. Beliau juga mengaitkan politik semasa dengan ajaran Islam dan system yang kita mahu implemenkan. Nadanya tenang. Fikiran saya menghadamnya dengan mudah dan jelas.

Demikianlah persepsi yang diberikan oleh keempat-empat ahli panel jemputan "Intellectual Dialogue Towards Upholding Ummatic Aspiration", apabila moderator program meminta pandangan tentang pemikiran masyarakat terhadap politik.

Rata-ratanya bercakap tentang pembangunan dan memandang positif ke atas perkembangan politik yang sedang berlaku di tanahair masakini. Masyarakat sedang semakin matangkah dengan senario politik semasa?

Saya lebih ternanti-nantikan pendapat dan hujah dari panelis kedua berbanding yang lain memandangkan beliau lebih banyak membentangkan fakta sejarah dan rasional dari sudut akademik. Lebih bercorak realistic dan holistic.

Sukar untuk saya menterjemahkan perkara-perkara yang tersirat di sebalik perbincangan dan pendedahan umum pada forum tersebut. Masih terasa terawang-awangan sehari selepas hadir ke dialog pada malam itu. Cuba mengharmonikan antara pendidikan dan realiti politik, namun tak terdaya rasanya.

Tercari-cari bahasa baru bagi menggantikan bahasa yang digunapakai oleh panelis forum.

Bahasa dakwah untuk meningkatkan kefahaman, bahasa tarbiyyah menghasilkan perubahan, bahasa siasah bahasa berstrategi.

Semoga para mahasiswa yang turun pada malam itu mampu mempertimbangkan hasil perbincangan secara konstruktif. Mudah-mudahan hendaknya…

No comments:

Post a Comment